Відповідно до Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» статус української мови як єдиної державної мови передбачає обов’язковість її використання на всій території України при здійсненні повноважень органами державної влади та органами місцевого самоврядування, а також в інших публічних сферах суспільного життя, які визначені цим Законом.
Українська мова як єдина державна мова виконує функції мови міжетнічного спілкування, є гарантією захисту прав людини для кожного українського громадянина, незалежно від його етнічного походження, а також є фактором єдності і національної безпеки України.
Виходячи з об’єктивного стану, в якому натепер перебуває Україна у зв’язку з військовою агресією з боку російської федерації й використанням нею «мовного питання» як одного з інструментів своєї геополітичної експансії, Конституційний Суд України наголошує, що загроза українській мові є загрозою національній безпеці України.
Нагадуємо, що 16 липня 2022 року набрав чинності пп. 1 п. 7 розділу ІХ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, відповідно до якого запроваджуються нові норми Кодексу України про адміністративні правопорушення стосовно порушення закону щодо функціонування і застосування української мови як державної. Відповідно до нових норм КУпАП передбачена адміністративна відповідальність щодо безпосередніх порушників мовного закону, а саме під час засідань, заходів, зустрічей і робочого спілкування, в актах, діловодстві та документообігу в органах державної влади, органах влади Автономної Республіки Крим і органах місцевого самоврядування, на державних і комунальних підприємствах, в установах та організаціях, інших суб’єктах господарювання державної і комунальної форми власності, у судочинстві та діловодстві у судах України, на Державному кордоні та ін.
Детальніші роз`яснення надані в Рекомендаціях Уповноваженого із захисту мови