До Хорольського бюро правової допомоги все частіше звертаються громадяни за допомогою у вирішенні спорів з Приватбанком щодо стягнення боргу за кредитною карткою.
Як правило із кількох сотень чи тисяч гривень заборгованість у Приватбанку перетворюється на декілька тисяч, а то й сотень тисяч гривень. Окрім коштів, якими клієнт реально користувався – знімав у банкоматі, оплачував купівлю товарів в магазині (так званого тіла кредиту), в суді Приватбанк просить стягнути ще відсотки, пеню та штрафи.
На підтвердження своїх вимог Приватбанк в якості доказу укладення кредитного договору надає підписану клієнтом заяву-анкету. В цій заяві зазначено, що підписуючи її, клієнт погоджується з Умовами та правилами надання банківських послуг, а також із Тарифами банку.
Останні розміщені на сайті банку і клієнт самостійно може в будь-який момент з ними ознайомитись. Більше того, Приватбанк наполегливо стверджує що таке ознайомлення є обов'язком клієнта. Саме в цих Умовах та Правилах прописані всі механізми нарахування відсотків, пені та штрафів.
Зокрема Умовами та правилами передбачається право Приватбанку в односторонньому порядку змінювати відсоткову ставку по кредиту, самостійно списувати з усіх рахунків клієнта, відкритих в Приватбанку кошти для погашення заборгованості по кредитці.
Можна з упевненістю стверджувати, що більшість клієнтів не читали ці Умови та Правила. А навіть прочитавши, не все там розуміли.
Останнім часом суди почали активно застосовувати практику Верховного Суду, відповідно до якої Умови та Правила надання банківських послуг, а також витяг з Тарифів банку, які не місять підпису клієнта, не є частиною договору. А тому сторони не домовились про сплату процентів за користування кредитними коштами, а також про відповідальність у вигляді неустойки (штрафів) за порушення термінів повернення коштів. (Постанова Верховного Суду від 03.07.2019 року №342/180/17).
Тому суди, керуючись вищевказаною практикою Верховного Суду, задовольняють вимоги Приватбанку в розмірі тіла кредиту і відмовляють у стягненні відсотків, пені та штрафу.
Як приклад, Рішенням Лубенського міськрайонного суду Полтавської області від 24 лютого 2020 року по справі № 539/1278/18 задоволено вимоги Приватбанку частково: стягнуто з клієнта 4448,86 грн. заборгованості за тілом кредиту; у стягненні 92 172,58 грн. заборгованості за процентами; 4200 грн. заборгованості за пенею та комісією; 500 грн. заборгованість за штрафом (фіксована частина); 5041,07 грн. заборгованість за штрафом (процентна складова) відмовлено.
!!! Важливо щодо нарахування відсотків, застосування пені та штрафів на період дії карантину.
17 березня 2020 року внесено зміни до Закону України "Про споживче кредитування", якими визначено, що в період з 01 березня 2020 року по 30 квітня 2020 року за договором про споживчий кредит (в тому числі кредитні картки) відтерміновується сплата відсотків за кредитом. Але самі відсотки продовжують нараховуватись. Тобто ви можете не платити обов'язковий платіж до 30 квітня, але відсотки банк буде нараховувати, і Вам потім доведеться все-одно їх сплатити. В цей період забороняється підвищувати відсоткову ставку за кредитом, а також нараховувати пеню та штраф за прострочення платежу.
Отримати безоплатну юридичну консультацію з цього та інших питань можна зателефонувавши до Хорольського бюро правової допомоги за номером (05362) 33-2-20 або на номер гарячої лінії 0-800-213-103 (безкоштовно зі стаціонарних і мобільних телефонів).
Необхідні документи також можна залишити в скриньці для кореспонденції, що знаходиться за адресою: м.Хорол, вул. Незалежності, 78а.
В.о. начальника відділу «Хорольське бюро правової
допомоги» Лубенського місцевого центру з надання
безоплатної вторинної правової допомоги Н.Г.Тарасенко